Εκκλησία και Διαφθορά

  • Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβρουάριος 2005

    Η κρίση στην Εκκλησία το τελευταίο διάστημα δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο κανέναν πολίτη και, επιπλέον, αναγκάζει όλα τα πολιτικά κόμματα να τοποθετηθούν στο δημόσιο διάλογο με σαφήνεια στο πρόβλημα που ανέκυψε στους κόλπους της Εκκλησίας.

    Όλες αυτές τις εβδομάδες παρακολουθούμε μία πρωτοφανή προσπάθεια διασυρμού της Ελληνικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και, προσωπικώς, του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλου.

    Ο κ. Χριστόδουλος παρουσιάζεται ως επικεφαλής ενός διεφθαρμένου οργανισμού, «συνήγορος» εμπόρων ναρκωτικών μέσω «συστατικών επιστολών», εμπλεκόμενος σε άθλιες συνομωσίες στην εκλογή του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Ειρηναίου.

    Τα αποδεικτικά μέσα αυτών των κατηγοριών είναι ανύπαρκτα: μία επιστολή για κάποιον κρατούμενο με την οποία ζητείται επιεικής μεταχείριση, μία άλλη επιστολή που χρησιμοποιεί ένας μετέπειτα έμπορος ναρκωτικών - πράκτορας - μοναχός, φημολογίες για το «περιβάλλον» του Αρχιεπισκόπου, λες και το «περιβάλλον» του Αρχιεπισκόπου είναι κάνα - δύο άνθρωποι και όχι όλοι εκείνοι με τους οποίους συζητά και συνεργάζεται ο Αρχιεπίσκοπος.

    Βέβαια το πέπλο των εντυπώσεων που δημιουργούν τα ΜΜΕ, δικαιώνει την ρήση «τι είναι αλήθεια; Για τον λαό είναι αυτό που μονίμως ακούει και βλέπει». Και φαίνεται ότι κάποιοι διακαώς θέλουν να προβάλουν την εικόνα μίας διεφθαρμένης Εκκλησίας που χρήζει «καθάρσεως».

    Ουδείς, ούτε ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος, αντιλέγει ότι η συμπεριφορά των κληρικών, πολύ περισσότερο από αυτή των πολιτικών ή των απλών πολιτών, οφείλει να είναι άμεμπτος. Και σε αυτήν την κατεύθυνση κινήθηκε δραστήρια και γενναία ο Αρχιεπίσκοπος. Μάταια όμως.

    Τι και αν ο κ. Χριστόδουλος έλαβε μέτρα οικονομικού ελέγχου της Εκκλησίας μέσω της συμμετοχής ανωτάτων δικαστικών; Τι και αν δήλωσε ότι οι κατηγορίες ηθικής διαφθοράς θα εξετάζονται και θα κρίνονται αμέσως; Τι και αν ο Μητροπολίτης Αττικής παύθηκε από τα διοικητικά και τα ποιμαντικά του καθήκοντα; Τα αδηφάγα ΜΜΕ δεν ικανοποιούνται με τίποτα. Αποσπασματικά τα μέτρα δηλώνουν, να προχωρήσουμε σε διαζύγιο Πολιτείας - Εκκλησίας αμέσως προτείνουν κορυφαίοι πολιτικοί του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας.

    Η «ταπεινή συγγνώμη του κ. Χριστόδουλου, από τον δοκιμαζόμενο πιστό λαό και τον ιερό κλήρο», η ξεκάθαρη θέση του στην χειροτονία του νέου μητροπολίτη Πατρών ότι «δεν υπάρχει πρόθεση να αμνηστεύσουμε αμαρτήματα και εγκλήματα. Η ενότητα κλήρου και λαού είναι η δύναμή μας» και ότι «όποιον χαιρετώ, θα πρέπει να ζητώ ποινικό μητρώο και ταυτότητα;» δεν φαίνεται να «πείθουν» τους «αρχιερείς» της δημοσιογραφικής και πολιτικής μας ζωής.

    Θα ήθελα να ρωτήσω εγώ με την σειρά μου τους κήνσορες της καθάρσεως:
    • Είναι έργο Χριστόδουλου η όποια διαφθορά στην Εκκλησία, δεν υπήρχε προ των ημερών του;
    • Η διαφθορά αφορά την πλειονότητα των κληρικών ή μία απειροελάχιστη μειοψηφία;
    • Παρατηρείται το παράδοξο φαινόμενο να κόπτονται υπέρ της «καθαρότητος» της Εκκλησίας οι δεδηλωμένοι εχθροί της. Πως αυτή η ξαφνική αγάπη για την Εκκλησία; Πώς ξαφνικά κόπτονται για το ήθος των κληρικών, οι μη έχοντες την παραμικρή σχέση με την Εκκλησία, οι ορκισμένοι πολέμιοι της; Στο κάτω - κάτω, τι τους νοιάζει αυτούς;

    Μετά από την ενορχηστρωμένη «αγανάκτηση» των ΜΜΕ, ήρθε και η πολιτική «ταμπακιέρα». Κατ' αρχήν υπέρ του διαλόγου για τον χωρισμό κράτους-Εκκλησίας τάχθηκε ο γραμματέας της ΝΔ κ. Μεϊμαράκης σε συνέντευξή του στην Ελευθεροτυπία της Κυριακής, τονίζοντας όμως ότι η συζήτηση δεν πρέπει να γίνει εν θερμώ. Είχε προηγηθεί ο επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου της Ν.Δ. κ. Ιωάννης Βαρβιτσιώτης «ότι πρέπει να ανοίξει το θέμα χωρισμού κράτους και Εκκλησίας».

    Από κοντά και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργος Παπανδρέου: «ο λαός πρέπει να εκφράσει την άποψή του στο θέμα των σχέσεων Κράτους - Πολιτείας», δήλωσε σε συνέντευξη τύπου στο Ζάππειο. Μακάρι ο κ. Παπανδρέου να είχε δείξει τις ίδιες ευαισθησίες και όταν τασσόταν υπέρ του Σχεδίου Ανάν, δίχως να λάβει υπόψη του «την άποψη του λαού».
    Και γεννιέται το ερώτημα; Δηλ. αν χωρισθεί η Εκκλησία από το Κράτος, δεν θα υπάρχουν υποκριτές που θα σκανδαλίζουν με την συμπεριφορά τους; Θα εξαφανιστούν μήπως οι υπεξαιρέτες και οι απατεώνες; Με δυο λόγια, τι σχέση έχει το ζήτημα του χωρισμού με την αντιμετώπιση της διαφθοράς στην Εκκλησία;

    Μήπως όμως τελικώς αυτό είναι το ζητούμενο όσων πρωτοστατούν σε αυτή την ιστορία; Να μειώσουν το κύρος της Εκκλησίας και του κ. Χριστόδουλου, καθιστώντας απαξιωμένη την Εκκλησία στα μάτια του λαού, οδηγώντας - κατά αυτό τον τρόπο - σε δεύτερη φάση σε ένα «συναινετικό διαζύγιο»; Και απλώς, όλες αυτές οι «αποκαλύψεις», λειτουργούν ως προπομπός αυτών των μεθοδεύσεων;

    Μήπως οι τοποθετήσεις του κ. Χριστόδουλου υπέρ της διατηρήσεως της εθνικής μας ταυτότητος, εναντίον του Σχεδίου Ανάν, κατά της εισόδου της Τουρκίας στην Ευρώπη, στο Μακεδονικό, ενοχλούν κάποιους τόσο πολύ που αποφάσισαν να ξεφορτωθούν τον «ενοχλητικό» Χριστόδουλο; Ποτέ δεν συνηγόρησα σε «θεωρίες συνωμοσίας» αλλά τα ερωτήματα περιμένουν τις απαντήσεις τους.

    Η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Καραμανλής, όχι μόνο δεν συμπαραστάθηκαν στην δοκιμαζόμενη Εκκλησία, αλλά υποδύονται τον ρόλο του Ποντίου Πιλάτου, αφήνοντας την Εκκλησία έρμαιο στις κακόβουλες επιθέσεις της αριστεράς. Η κυβέρνηση αντί να δίνει μαθήματα ηθικής στην Εκκλησία καλά θα κάνει να ασχοληθεί σοβαρά - και όχι λεκτικά - με την διαφθορά της δημοσίας διοικήσεως και να φέρει ενώπιον της Δικαιοσύνης αυτούς που κατασπατάλησαν το δημόσιο χρήμα και τα κοινοτικά πακέτα.

    Και όλοι μας να προσεγγίσουμε τα προβλήματα που εμφανίζονται στην Εκκλησία με τον προσήκοντα σεβασμό. Η Ορθόδοξη Εκκλησία επέζησε από διωγμούς και διώξεις ανά τους αιώνες και αποτελεί συστατικό και ενοποιητικό παράγοντα της Ελληνικής κοινωνίας. Ας της συμπαρασταθούμε με ειλικρίνεια και ας αφήσουμε κατά μέρος τους πολιτικούς καιροσκοπισμούς και τις ιδεολογικές αγκυλώσεις. Οι πολιτικοί αν θέλουν να αντιμετωπίσουν την διαφθορά της πολιτικής έχουν πεδίο δόξης λαμπρό μπροστά τους. Αυτή πρέπει να είναι η αποστολή και η προτεραιότητά τους και όχι οι επιθέσεις εναντίον του κ. Χριστόδουλου.


    Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "ΑΥΡΙΑΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ" στις 27 Φεβρουαρίου 2005.

    Κατηγορία: