Επιλογές από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2014 (Μέρος Α')

  • Δημοσιεύτηκε: 10 Ιούνιος 2014

    Ξεκίνησε την 1η Ιουνίου 2014, το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με το γνωστό μεταμοντέρνο στυλ που το διακρίνει. Εμείς όμως διαλέξαμε συναυλίες και παραστάσεις που φαίνεται ότι μπορεί να ικανοποιήσουν την παραδοσιοκρατική ιδεολογία και αισθητική μας.

    12-15, 19-22, 26-29 Ιουνίου. Ηλία Κουνέλα: «Οι Αδελφοί Καραμαζώφ - Η εμπειρία μιας ανάγνωσης». Βιωματική ανάγνωση του φιλοσοφικού αριστουργήματος του Ντοστογιέφσκι το οποίο ήταν κατά του σοσιαλισμού, του αναρχισμού, της αθεΐας και γενικότερα κατά των δυτικών αξιών και υπέρ της Ρωσικής παράδοσης και της Ορθοδοξίας. Ο σκηνοθέτης Ηλίας Κουνέλας στήνει μία παράσταση όπου θίγονται μέσα από το θέμα της πατροκτονίας: την αξία της προσωπικής ελευθερίας, την ανάγκη μιας ηθικής δύναμης, την πάλη μεταξύ καλού και κακού, την πίστη. Τελικά πόσο μπορεί ένα μυθιστόρημα να μεταστρέψει τη ζωή μας; Στο προαύλιο του Αγίου Ιωάννη Ραγκαβή στην Πλάκα.

    11, 13 έως 15 Ιουνίου. Εθνική Λυρική Σκηνή: «Ντον Τζιοβάνι» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ιστορία του Δον Χουάν Τενόριο, ενός Ισπανούς ευγενούς και μεγάλου ερωτοκατακτητή που δεν σταματά μπροστά σε τίποτα για να κατακτήσει το αντικείμενο του πόθου του. Ένας άνθρωπος του Διαφωτισμού, ο οποίος περιφρονεί την Εκκλησία και την ηθική. Όταν όμως δεχθεί την άρνηση της Ντόνας Άννας θα την βιάσει και θα σκοτώσει τον πατέρα της, Ντον Οττάβιο που θα τρέξει προς βοήθεια. Ο πατέρας θα επιστρέψει από την χώρα των νεκρών για να καλέσει τον Τενόριο να μετανοήσει. Εκείνος θα αρνηθεί και θα βρει σκληρό τέλος με τον Ντον Οττάβιο να τον σέρνει στην Κόλαση. Μουσική Διεύθυνση: Λουκάς Καρυτεινός. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς. Στον ρόλο του Ντον Τζιοβάννι ο Φράνκο Πομπόνι (11 και 13) και ο Διονύσης Σούρμπης (14 και 15). Στον ρόλο της Ντόνα Άννα η Μυρτώ Παπαθανασίου (11, 13 και 15) και η Φραντσέσκα Ντόττο (14). Στον ρόλο του Ντόν Οττάβιο ο Αντώνης Κορωναίος (11, 13 και 15) και ο Μούζο Νκούνα (14). Θέατρο Ηρώδου του Αττικού στις 21:00.

    12 έως 14 Ιουνίου. «Ψευδοεξομολογήσεις» του Πιερ ντε Μαριβώ σε σκηνοθεσία Λυκ Μποντύ. Tαυτισμένος με τη «μεταφυσική της καρδιάς», ο Μαριβώ αποθεώνει τη στρατηγική του αιφνιδιασμού και της δοκιμασίας, ενώ εμμέσως υπογραμμίζει τις κοινωνικές ανισότητες. Στις «Ψευδοεξομολογήσεις» (1737) ο φτωχός Ντοράντ ερωτεύεται την πλούσια χήρα Αραμίντ και ένας υπηρέτης συνεισφέρει στον θρίαμβο του έρωτα. Ο Λυκ Μποντύ, σκηνοθέτης με σημαντική συμβολή στην ευρωπαϊκή σκηνή, στήνει μια παράσταση που μεταφέρει το κείμενο στο σήμερα και βασίζεται στις λαμπρές ερμηνείες, με κορυφαία αυτήν της Ιζαμπέλ Υππέρ, που μεταβαίνει αριστοτεχνικά από το ένα συναίσθημα στο άλλο. Στα γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους. Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 21:00. Στις 14 Ιουνίου στις 14:00.

    21-22 Ιουνίου. Πειραματικός Θίασος Όπερας Λιγιουάν: «Η χήρα και ο γραμματιζούμενος» των Ουάν Ρενζιέ και Γιόου Φενούϊ σε σκηνοθεσία Τζέν Τζινπίν. Μια μαγική παράσταση, που αναδεικνύει τη μακρινή παράδοση της Όπερας Λιγιουάν (14ος αιώνας), αιφνιδιάζοντας με τη νεωτερικότητα της αφαιρετικής γραφής της. Ο γραμματιζούμενος Ντονγκ υπόσχεται στον μελλοθάνατο σύμβουλο Πενγκ ότι θα επιτηρεί τη νέα και όμορφη χήρα του Λι και θα επισκέπτεται ανελλιπώς τον τάφο του κάθε μήνα για να του δίνει αναφορά. Σπουδαίοι Κινέζοι καλλιτέχνες αποδίδουν με λεπτότητα και δεξιοτεχνία τα αντικρουόμενα συναισθήματα της επιθυμίας και της συστολής, του έρωτα και της εχθρότητας. Λόγος, τραγούδι, δεκαοκτώ κωδικοποιημένες κινήσεις και μουσική Νanyin (που θεωρούνται μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO). Το κινέζικο θέατρο μπορεί να αποτελέσει μεγάλο μάθημα για τους Ευρωπαίους, έλεγε ο Μπρεχτ. Πειραιώς 260, Κτίριο Η' στις 21:00.

    21 έως 23 Ιουνίου. «Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Χρήστου Στεργιόγλου. Στην προσπάθειά τους να αποφύγουν έναν αιμομικτικό γάμο με τους γιους του Αιγύπτου, οι Δαναΐδες καταφεύγουν με τον πατέρα τους στο Άργος, όπου ζητούν άσυλο. Ο εκεί βασιλιάς Πελασγός βρίσκεται σε δίλημμα, γνωρίζοντας ότι αν δεχθεί τις Ικέτιδες θα ξεσπάσει πόλεμος με τον Αίγυπτο, αν πάλι τις διώξει θα βρεθεί αντιμέτωπος με την οργή του Δία. Τελικά καλεί τους Αργείους σε σύναξη και τους ζητά να αποφασίσουν. Ο Χρήστος Στέργιογλου, στο σκηνοθετικό του βάπτισμα του πυρός, ανεβάζει τις «Ικέτιδες» (463 π.Χ.) σε κλειστό χώρο, με νέες ηθοποιούς και με τον χορό στο επίκεντρο, ως τον συλλογικό πρωταγωνιστή. Πειραιώς 260, Κτίριο Ε' στις 21:00.

    23 Ιουνίου. Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - Μίλτος Λογιάδης: «Ο χρυσοθήρας» του Σαρλό (The Gold Rush, 1925). Το Ηρώδειο μετατρέπεται σε μαγικό θερινό σινεμά και προβάλλει το κλασικό φιλμ, ενώ η ΚΟΑ, υπό τον Μίλτο Λογιάδη, «αφηγείται» με νότες του Τσάπλιν τις κωμικοτραγικές περιπέτειες του Σαρλό στην παγωμένη Αλάσκα των χρυσοθήρων. Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 21:00.

    24 και 25 Ιουνίου. «Η Μπαλάντα του γέρου ναυτικού» του Σάμουελ Κόλριτζ σε σκηνοθεσία Φίονα Σω. Χειροκροτήσαμε πρόπερσι την Φιόνα Σω, όταν παρουσίασε την «Μπαλάντα του γέρου ναυτικού», σε παγκόσμια πρώτη, στην Μικρή Επίδαυρο. Η σπουδαία ηθοποιός επανέρχεται με την ολοκληρωμένη μορφή της παράστασης, που στο μεταξύ ανέβηκε στο Λονδίνο και την Νέα Υόρκη. Ο Κόλεριτζ (1772-1834), εμβληματικός συντηρητικός Άγγλος ποιητής του Ρομαντισμού, συνδύαζε την ποιητική φαντασία και την αστείρευτη δημιουργικότητα με την κριτική ευφυΐα. Απορρίπτοντας τους λογοτεχνικούς κανόνες της εποχής του, αναδείχτηκε αληθινός πρόδρομος του Μοντερνισμού. Σε αυτό το επικό ποίημά του αποτυπώνεται, μέσα από τις περιπέτειες του ήρωα στην Ανταρκτική, η περιπλάνηση του ανθρώπου στον κόσμο, σε αναζήτηση νοήματος. Πειραιώς 260, Κτίριο Η' στις 21:00.

    26 και 27 Ιουνίου. Καμεράτα - Γιώργος Πέτρου: «Σιρόης, ο Βασιλιάς της Περσίας» του Γιόχαν Άντολφ Χάσσε. Παραγωγικότητα, όραμα, επιμονή στις δυσκολίες, εξωστρέφεια, ορμή, άνοιγμα στη διεθνή σκηνή, αξιοζήλευτες δισκογραφικές επιτυχίες. Με τέτοια όπλα στην φαρέτρα τους η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, σε όργανα εποχής, και ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου, που τιμήθηκαν με το Διεθνές Βραβείο Όπερας 2013 για τον «Αλέξανδρο» του Χαίντελ, παρουσιάζουν στο κοινό ένα άγνωστο αριστούργημα του Γιόχαν Άντολφ Χάσσε, σε συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών με την Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών. Πρόκειται για την τρίπρακτη όπερα «Σιρόης, ο Βασιλιάς της Περσίας», γραμμένη το 1728 και πλούσια σε θησαυρούς μουσικής γραφής και θεατρικής πλοκής. Με τους Αντόνιο Τζιοβανίνι (Σιρόης), Μαίρη Έλεν Νέζη (Μεδράσης), Μυρσίνη Μαργαρίτη (Λαοδίκη), Μίνα Πολυχρόνου (Εμίρα), Βασιλική Καραγιάννη (Αράσση) και Βασίλης Καβάγιας (Χοσρόης). Στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20:30.

    27 και 28 Ιουνίου. «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκογκόλ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου. Όλα του γάμου δύσκολα. Αναγκαίο κακό φαντάζει η παντρειά για τους ήρωες του Γκόγκολ, καθώς παρασύρονται από την επιτήδεια προξενήτρα και τον κακοπαντρεμένο φίλο, σε ένα γαϊτανάκι παρεξηγήσεων. Και ο έρως; Πώς θα φερθεί ο φτερωτός θεός στον αναποφάσιστο υποψήφιο γαμπρό και στην αφελή νύφη; Κωμωδία με γκροτέσκα στοιχεία, τα «Παντρολογήματα» (1842), σατιρίζουν τα ήθη της μικροαστικής κοινωνίας στην τσαρική Ρωσία του 19ου αιώνα. Ο Γιάννης Μπέζος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, πλαισιωμένος από τους Ναταλία Τσαλίκη, Χρήστο Λούλη και άλλους ταλαντούχους ηθοποιούς. Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 21:00.

    30 Ιουνίου. Χαΐνηδες - Ομάδα «Κι όμως κινείται»: «Ερωτόκριτος» του Βιντσέτζου Κορνάρου. Έργο-σταθμός στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας και της Κρήτης του 17ου αιώνα, ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου είναι σήμερα το μοναδικό ίσως έργο που συντηρεί την μεγάλη λαϊκή παράδοση των ραψωδών. Δύο γκουρού της κρητικής μουσικής, ο μύστης-λυράρης Ψαραντώνης και ο Δημήτρης Αποστολάκης των Χαΐνηδων «διαβάζουν» τον «Ερωτόκριτο» ως μικτό θέαμα, που επιστρατεύοντας ακόμα και ακροβάτες κλείνει το μάτι στις μεσαιωνικές λαϊκές γιορτές και εισάγει τον όρο «τραγουδαφήγηση». Με τους Χαΐνηδες, σε πλήρη ανάπτυξη, συμπράττει η ομάδα «Κι όμως κινείται», και πολλοί ακόμα καλλιτέχνες.

    Κατηγορία: