Θα κερδίσει τελικά το Όσκαρ ο Έννιο Μορρικόνε;

  • Δημοσιεύτηκε: 24 Φεβρουάριος 2016
    Το σάουντρακ για τον «Καλό, Κακό Και Άσχημο» είναι από τα ριζοσπαστικά σάουντρακ όλων των εποχών.
    Ο Κουέντιν Ταραντίνο παραλαμβάνει την Χρυσή Σφαίρα για λογαριασμό του Μορρικόνε που δεν μπορούσε να είναι παρών.
    Ταραντίνο και Μορρικόνε κατά την ηχογράφηση των «Μισητών 8».
    Το σάουντρακ της «Αποστολής», όπου συνδύαζε Γρηγοριανούς ύμνους και μουσικές του Αμαζονίου, παραμένει το πιο αγαπημένο του ίδιου του Μορρικόνε.

    Την Χρυσή Σφαίρα για Καλύτερη Μουσική για Ταινία (πρόδρομο των Όσκαρ) κέρδισε τις 10 Ιανουαρίου 2016, ο θρυλικός συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Έννιο Μορρικόνε για την ταινία «Μισητοί 8» του Κουέντιν Ταραντίνο. Υπήρξε η τρίτη Χρυσή Σφαίρα που κερδίζει ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες του 20ου αιώνα μετά την «Μαλένα» και τον «Θρύλο του 1900». Αυτό βέβαια μας κάνει να χαρούμε, αν και οι τελευταίες ταινίες του σκηνοθέτη («Inglorious Bastards», «Django o Τιμωρός») μας «κάθονται» ιδεολογικά.

    Όμως εδώ έχουμε έναν εκπληκτικό φόρο τιμής στο «σπαγκέτι γουέστερν» του Σέρτζιο Λεόνε της δεκαετία του ‘60, με ταινίες όπως «Για Μια Χούφτα Δολλάρια» και «Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος», χάρις στην μουσική των οποίων, ο «μαέστρο» έγινε διάσημος. Χάρις στην μουσική που θα έγραφε για αυτές τις ταινίες, ο Μορρικόνε θα άλλαζε τον τρόπο με τον οποίο επενδυόταν τα γουέστερν, που ήταν συνήθως συμφωνικός, όπως το σάουντρακ που έγραφε ο μεγάλος Ντιμίτρι Τίομκιν για το «Το Τραίνο Θα Σφυρίξει Τρεις Φορές». Θα δημιουργούσε έναν ξεχωριστό ήχο, τον διάσημο «ήχο της ερήμου» συνδυάζοντας «σέρφ» κιθάρες, τσιρικτά, σφυρίγματα, φυσαρμόνικες και μια ροκ προσέγγιση στην μουσική των γουέστερνς.

    Μετά από αυτό θα συνεργαζόταν με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του κόσμου, όπως ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι («Θεώρημα»), ο Μπερνάντο Μπερτολούτσι («1900»), ο Τζίλο Ποντεκόρβο («Η Μάχη του Αλγερίου»), ο Μπράιαν Ντε Πάλμα («Οι Αδιάφθοροι»), ο Ρομάν Πολάνσκι («Φράντικ»), ο Άντριαν Λυν («Λολίτα»), ο Γκιουζέπε Τορνατόρε («Σινεμά ο Παράδεισος») και πολλοί άλλοι. Οι συνθέσεις του γίνονταν ποπ επιτυχίες, όπως το «The Good, The Bad and the Ugly» διασκευασμένο από τον επίσης συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Χιούζ Μοντονέγκρο, το «Chi Mai» από τον «Επαγγελματία» με τον Ζαν Πωλ Μπελμοντό ή το «Here’s to You» από «Σάκκο και Βατσέτι» που έγινε μεγάλη επιτυχία για την Τζοάν Μπαέζ. Ενώ το 1986, σε μια εποχή που ακόμη δεν είχε ανδρωθεί το κίνημα του έθνικ, έφερε χάρις στην μουσική που έγραψε για την «Αποστολή» έφερε τον ήχο του Αμαζονίου στα σαλόνια της Δύσης, συνδυάζοντας τον με Γρηγοριανές ψαλμωδίες.

    Όμως παρόλα αυτά και το γεγονός ότι έγραψε πάνω από 600 σάουντρακς συνεργαζόμενος με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο Μορρικόνε ουδέποτε κέρδισε το Όσκαρ. Είχε προταθεί 5 φορές για Όσκαρ («Μέρες Παραδείσου», «Αδιάφθοροι», «Η Αποστολή», «Bugsy» και «Μαλένα») και δεν κέρδισε καμία. Μάλιστα ο ατζέντης του «Κάποτε και στην Αμερική», για την οποία ο μαέστρος έγραψε ίσως ένα από τα κορυφαία σάουντρακς όλων των εποχών, ξέχασε να το προτείνει έγκαιρα στην κατηγορία για Καλύτερη Μουσική για Ταινία! Κέρδισε μόνο 2 Χρυσές Σφαίρες για την «Μαλένα» και τον «Θρύλο του 1900» Τελικά του δόθηκε ένα Βραβείο Εκτίμησης Δουλειάς Ολόκληρης Ζωής (Lifetime Achievement) που μάλιστα το παρουσίασε ο Κλιντ Ήστγουντ.

    Όμως αν η κινηματογραφική βιομηχανία τον αγνόησε, οι συνάδελφοι του, όπως ο Χανς Ζίμερ, μόνο με εκτίμηση αναφέρονται σε αυτόν ως πηγή έμπνευσης. Από την άλλη, ο «ήχος της ερήμου» έχει επηρεάσει τους πάντες στο ροκ: από τους «Ντάιαρ Στρέητς» στο «ντέσερτ ροκ» («ροκ της ερήμου») των «Τζαιαντ Σαντ» και την εναλλακτική κάντρυ των «Λάμπστομπ». Συνεχίζοντας στο ροκ, οι «Μιούζ» και οι «Ράντιοχεντ» είναι επηρεασμένοι από τον μαέστρο, ενώ οι «Μετάλλικα» παίζουν το «Ecstacy of Gold» από το «Κάποτε στην Δύση» στις συναυλίες τους.

    Όμως ο μεγαλύτερος θαυμαστή του Μορρικόνε δεν είναι άλλος από τον Ταραντίνο που λατρεύει τα σπαγγέτι γουέστερν και συνεργάσθηκε με τον Μορρικόνε στο «Kill Bill 1 & 2» , τους «Ιnglorious Bastards» και το «Django o Tιμωρός». Και αυτό παρόλο που κάποια στιγμή ο «μαέστρος» δήλωσε ότι δεν θα ξανασυνεργασθεί μαζί του, γιατί χρησιμοποιεί χωρίς κινηματογραφική λογική την μουσική. Τελικά συνεργάσθηκαν στους «Μισητούς 8», αν και το γεγονός ότι χρησιμοποιεί αχρησιμοποίητη μουσική από την «Απειλή» του Κάρπεντερ, αρχικά προβλημάτισε κάποιους λόγω των κανονισμών της Αμερικάνικης Ακαδημίας. Ελπίζουμε στις 28 Φεβρουαρίου 2016 να ακούσουμε ότι τελικά ο 84χρονος αγαπημένος μας συνθέτης κέρδισε το πρώτο Όσκαρ του.

    Κατηγορία: