Παγκόσμια αποκλειστικότητα: Τα άγνωστα έργα του Βαν Γκογκ κυκλοφορούν για πρώτη φορά!

  • Δημοσιεύτηκε: 22 Μάρτιος 2018

    Μια παγκόσμια αποκλειστικότητα που θα εκπλήξει την διεθνή κοινότητα των Καλών Τεχνών πέτυχαν οι εκδόσεις «Πελασγός». Πρόκειται για το ανέκδοτο τετράδιο ζωγραφικής που χάρισε ο Βικέντιος Βαν Γκογκ στον γιατρό του, δόκτορα Φέλιξ Ρε Παρί, που τον κούραρε στο Νοσοκομείο της Αρλ, μετά από το διάσημο συμβάν με το κόψιμο του αυτιού του. O δρ. Φέλιξ Ραίη Παρί ήταν ένας γιατρός που πραγματικά νοιαζόταν για τον ψυχική και φυσική υγεία του καταρρακωμένου Βαν Γκογκ. Μάλιστα όσο ήταν υπό την επίβλεψη του η επιθετικότητα που είχε ο ίδιος και η σκοτεινή τέχνη του υποχώρησαν. Για να τον ευχαριστήσει ο Βαν Γκόγκ του ζωγράφισε το πορτραίτο του ενώ αργότερα του χάρισε ένα τετράδιο με σχέδια του.

    Γράφει ως αφιέρωση ο Βαν Γκόγκ: Αγαπητέ μου δόκτωρα Φελίξ Ρε,

    Σάς παρακαλώ πολύ ανθρώπινα, νά δεχτείτε αυτό το τετράδιο με σχέδια πού ἡ όμορφη χώρα σας με ενέπνευσε, ως μια απόδειξη ευγνωμοσύνης και αναγνώρισης για όλα όσα κάνατε για μένα. Παρακαλώ τον Παντοδύναμο, να σάς έχει πάντα, υπό την προστασία Του.

    Με στοργή δικός σας

    Βικέντιος

    Αυτό το τετράδιο μέσω μιας κυρίας που αναφέρεται ως «Ελίζα» έφτασε στα χέρια του Κρητικού ζωγράφου Αριστοτέλη Γιαννακουδάκη και μέσω αυτού στον οίκο των εκδόσεων «Πελασγός». Τι περιέχει όμως το θρυλικό τετράδιο ζωγραφικών έργων του Βαν Γκογκ, το οποίο ο Γιαννακουδάκης αποκαλεί το «Άγιο Δισκοπότηρο» της τέχνης του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου;

    Κατ’ αρχήν υπάρχει στο εξώφυλλο ένα αυτοπορτραίτο του ζωγράφου, πράγμα σπάνιο για τον ίδιο και στο οπισθόφυλλο η υπογραφή του ίδιου, που όπως αποδεικνύουν οι διαβεβαιώσεις τόσο του Μουσείου Βαν Γκογκ, όσο και της Εθνικής Πινακοθήκης, τόσο αυτή, όσο και τα ίδια τα έργα, είναι γνήσια. Περιλαμβάνει δε τα αρχικά σχέδια και μετεξελίξεις έργων που ήδη υπάρχουν σε μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές, είτε έργα που σχεδίαζε να ζωγραφίσει και που σταμάτησε η αυτοκτονία του στις 29 Ιουλίου 1890.

    Ανάμεσα στα γνωστά έργα βρίσκονται «Οι πατατοφάγοι» στο οποίο όμως έχουμε λεπτομερή ζωγραφιές του κάθε προσώπου ξεχωριστά και μάλιστα ωραιότερες από το τελικό έργο.

    Υπάρχει «Η καρέκλα του ζωγράφου» πού βρισκόταν στο κίτρινο σπίτι στο Αρλ με διαστάσεις 93*73,5 εκ. ζωγραφισμένος με λάδι σέ μουσαμά που δεν διαφέρει σέ τίποτα, από ένα πίνακα πού στολίζει την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

    Υπάρχουν πολλά έργα με σωρούς από άχυρα που θυμίζουν ένα πίνακα μεσαίου μεγέθους πού βρίσκεται στην Ακαδημία Τέχνης της Χονολουλού.

    Υπάρχουν δύο «νεκρές φύσεις», η μία των οποίων είναι βάζο με λουλούδια και η άλλη μια καφετιέρα, που ο ίδιος περιγράφει ως εξής: «Μια καφετιέρα εμαγέ μπλε, ένα φλυτζάνι αριστερά μπλε ρουά και χρυσό, μια γαλατιέρα με τετραγωνάκια μπλε ανοιχτό και άσπρο, ένα φλυτζάνι δεξιά λευκό». Αυτή η δεύτερη θυμίζει ένα έργο που βρίσκεται στην ιδιωτική συλλογή της Ελίζας Γουλανδρή. Τόσο αυτά τα έργα, όσο και πολλά από τα έργα που υπάρχουν στο τετράδιο έχουν γίνει από μνήμης, τεχνική που έμαθε από τον Πωλ Γκωγκέν την περίοδο που συγκατοικούσαν στον Νότο πριν το διάσημο συμβάν με το κόψιμο του αυτιού.

    Υπάρχουν δύο έργα που βρίσκονται στο Μουσείο Εδιμβούργου και Μουσείο Βαν Γκογκ: «Οι γυναίκες με τα σακιά κάρβουνο» και «Οι Αρλεζιάνες».

    Τέλος υπάρχουν έργα που ζωγράφισε κατά την περίοδο που τον κούραρε ο δρ. Φελίξ Ρε στο φρενοκομείο της Αρλ, όπως τα «Σταροχώραφα» και «Συντριβάνι στην αυλή του Νοσοκομείου του Saint Paul» (1889). Όλα αυτά έχουν δημιουργηθεί με ελεγχόμενη χρήση του ύδατος από μολύβια «Κοντέ» και εξ’ αιτίας της φύσεως του χαρτιού, μετατρέπονται εύκολα σέ υδατογραφημένες επιφάνειες.

    Σε μια επιστολή του στον αδελφό του Θεόδωρο γράφει σχετικά:

    «Από την Χάγη έφερα Κοντέ - μολυβδοκόνδυλα πού φέρουν το όνομα του κατασκευαστή τους, Γάλλου χημικού Νικολά Κοντέ - και τα χρησιμοποιώ πολύ στην δουλειά μου. Άρχισα επίσης να δουλεύω με πινέλο και σφομίλι με Σέπια ή σινική μελάνη, και κάπου-κάπου λίγο χρώμα!»

    Αυτή η τεχνική δημιουργεί εκπληκτικά έργα, πολλές φορές πιο πετυχημένα από τα τελικά έργα, κάτι που είναι θετικό σε αυτήν την έκδοση των εκδόσεων «Πελασγός» του Ιωάννη Γιαννάκενα, που αποτελεί παγκόσμια αποκλειστικότητα. Και έρχεται σε μια περίοδο μετά την Έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής, αλλά και την βραβευμένη ταινία «Loving Vincent».


    Το άρθρο δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο Avalon of the Arts.